Stacja tankowania LNG i LCNG – schemat

LNG, czyli skroplony gaz ziemny, jest szeroko stosowany w przemyśle, gdzie wypiera droższe i bardziej emisyjne paliwa, tj. węgiel i lekki olej opałowy. Korzyści względem oleju napędowego (niższe koszty i emisje szkodliwych gazów) powodują, że interesuje się nim również branża transportowa. Na drogach pojawiają się ciężarówki napędzane gazem ziemnym, a przy drogach – stacje tankowania LNG i LCNG. Poznaj schemat i zasadę działania takich stacji.

Decyzja o przejściu na LNG w transporcie jest korzystna dla środowiska naturalnego i portfela. Pomaga ograniczyć emisję CO2, tlenków azotu i cząstek zawieszonych i obniżyć koszty. Inwestycja w ciągnik napędzany paliwem LNG może zwrócić się nawet po 20 miesiącach. Ponadto przewoźnicy branży TSL korzystający z takich pojazdów są zwolnieni z opłaty MAUT w Niemczech do 2023 r., a na opłaty drogowe we Włoszech otrzymują 30% ulgi.

Przeczytaj więcej o oszczędnościach dla przedsiębiorstw zajmujących się transportem ciężkim, uzyskanym dzięki LNG. Dowiesz się, jaka jest różnica kosztów pomiędzy pojazdami napędzanymi na LNG i ON.

Stacja tankowania LNG – schemat

Każda stacja tankowania LNG składa się z czterech głównych elementów:

  1. Cysterna kriogeniczna
    Cysterna służy do transportu skroplonego gazu ziemnego i zapewnienia jego niskiej temperatury, aż do momentu przepompowania LNG do zbiorników stacji. Jeśli istnieje taka potrzeba LNG może być tymczasowo podawane z cysterny bezpośrednio do instalacji – np. w przypadku awarii lub potrzeby konserwacji urządzeń stacji tankowania LNG. Cysterny kriogeniczne mogą być również wykorzystane do bunkrowania statków napędzanych LNG.
  2. Zbiorniki kriogeniczne
    To do nich trafi skroplony gaz ziemny przetransportowany za pomocą cysterny. Gaz LNG wymaga przechowywania w temperaturze wahającej się od -163°C do -140°C, pod ciśnieniem 4-5 bar. Pozwalają na to zbiorniki kriogeniczne. Na stacji tankowania DUON zbiorniki są poziome lub pionowe. Umożliwiają przechowywanie aż do 23 ton LNG.
  3. Pompy kriogeniczne
    Tłoczą gaz LNG do dystrybutora. W stacji tankowania pojazdów LNG nie ma potrzeby dokonywania regazyfikacji, czyli zmiany ciekłego LNG na lotny gaz ziemny. Nie ma tu zatem parownic, które są podstawowym elementem stacji regazyfikacji LNG. W przypadku stacji tankowania LNG, paliwo w formie ciekłej trafi bezpośrednio do zbiorników pojazdu.
  4. Dystrybutor LNG
    Dystrybutor pozwala wymierzyć stosowną ilość paliwa i tankować go szybko i bezpiecznie do baku ciężarówki. Tankowanie pojazdu trwa od 3 do 5 minut. Dla porównania, tankowanie ciągnika napędzanego dieslem może trwać około 15 minut.

Schemat stacji tankowania LCNG

Podczas gdy LNG jest powszechnie wykorzystywany w transporcie ciężkim, w transporcie publicznym popularność zyskuje CNG, czyli sprężony gaz ziemny. Gaz w formie sprężonej można pozyskać również z LNG. W celu jego tankowania do zbiorników pojazdów napędzanych CNG, należy rozbudować stację tankowania LNG o moduł umożliwiający sprężenie i regazyfikację LNG.

LCNG ma podobną strukturę do stacji tankowania LNG. W skład jej konstrukcji wchodzą wspomniane wcześniej elementy do przechowywania i tłoczenia ciekłego gazu ziemnego, tj.:

  1. Cysterna kriogeniczna – którą opisaliśmy powyżej.
  2. Zbiorniki kriogeniczne – jak wyżej.
    i tu zaczynają się różnice. LNG ze zbiornika trafia bowiem do kolejnego elementu instalacji, którym są:
  3. Ciśnieniowe pompy kriogeniczne
    W odróżnieniu do pomp kriogenicznych nie tylko pompują LNG, ale sprężają go do ciśnienia 250 bar charakterystycznego dla CNG. Z ciśnieniowych pomp kriogenicznych, paliwo trafia do parownic atmosferycznych.
  4. Parownica atmosferyczna
    TU sprężone LNG podlega regazyfikacji, czyli zmianie formy ciekłej na gazową, aby już w formie lotnej, ale sprężonej trafić do bufora CNG.
  5. Bufor CNG
    Bufor CNG to zbiornik na CNG, który pozwala na zgromadzenia gazu ziemnego w formie sprężonej w ilości pozwalającej na wygodne i szybkie zatankowanie każdego pojazdu napędzanego CNG.
  6. Dystrybutor CNG
    Służy do tankowania pojazdów CNG. Dzięki niemu gaz w formie sprężonej trafia do zbiornika danego pojazdu.

Stacje tankowania LNG i LCNG DUON są dopasowywane do potrzeb klienta. Możesz wybrać instalację o parametrach dostosowanych do twoich potrzeb.  

Skontaktuj się z nami pod numerem telefonu tel. (+48) 61 102 72 22 lub poprzez mail dystrybucja@duon.pl, aby dowiedzieć się więcej.  

Przeczytaj również:

Brak rury z gazem to nie problem, nawet dla małych odbiorców. Dlaczego warto postawić na instalację LNG?

Instalacja LNG – budowa i zastosowanie