Stacja tankowania LNG i LCNG – schemat
LNG, czyli skroplony gaz ziemny, jest szeroko stosowany w przemyśle, gdzie wypiera droższe i bardziej emisyjne paliwa, tj. węgiel i lekki olej opałowy. Korzyści względem oleju napędowego (niższe koszty i emisje szkodliwych gazów) powodują, że interesuje się nim również branża transportowa. Na drogach pojawiają się ciężarówki napędzane gazem ziemnym, a przy drogach – stacje tankowania LNG i LCNG. Poznaj schemat i zasadę działania takich stacji.
Decyzja o przejściu na LNG w transporcie jest korzystna dla środowiska naturalnego i portfela. Pomaga ograniczyć emisję CO2, tlenków azotu i cząstek zawieszonych i obniżyć koszty. Inwestycja w ciągnik napędzany paliwem LNG może zwrócić się nawet po 20 miesiącach. Ponadto przewoźnicy branży TSL korzystający z takich pojazdów są zwolnieni z opłaty MAUT w Niemczech do 2023 r., a na opłaty drogowe we Włoszech otrzymują 30% ulgi.
Przeczytaj więcej o oszczędnościach dla przedsiębiorstw zajmujących się transportem ciężkim, uzyskanym dzięki LNG. Dowiesz się, jaka jest różnica kosztów pomiędzy pojazdami napędzanymi na LNG i ON.
Stacja tankowania LNG – schemat
Każda stacja tankowania LNG składa się z czterech głównych elementów:
- Cysterna kriogeniczna
Cysterna służy do transportu skroplonego gazu ziemnego i zapewnienia jego niskiej temperatury, aż do momentu przepompowania LNG do zbiorników stacji. Jeśli istnieje taka potrzeba LNG może być tymczasowo podawane z cysterny bezpośrednio do instalacji – np. w przypadku awarii lub potrzeby konserwacji urządzeń stacji tankowania LNG. Cysterny kriogeniczne mogą być również wykorzystane do bunkrowania statków napędzanych LNG. - Zbiorniki kriogeniczne
To do nich trafi skroplony gaz ziemny przetransportowany za pomocą cysterny. Gaz LNG wymaga przechowywania w temperaturze wahającej się od -163°C do -140°C, pod ciśnieniem 4-5 bar. Pozwalają na to zbiorniki kriogeniczne. Na stacji tankowania DUON zbiorniki są poziome lub pionowe. Umożliwiają przechowywanie aż do 23 ton LNG. - Pompy kriogeniczne
Tłoczą gaz LNG do dystrybutora. W stacji tankowania pojazdów LNG nie ma potrzeby dokonywania regazyfikacji, czyli zmiany ciekłego LNG na lotny gaz ziemny. Nie ma tu zatem parownic, które są podstawowym elementem stacji regazyfikacji LNG. W przypadku stacji tankowania LNG, paliwo w formie ciekłej trafi bezpośrednio do zbiorników pojazdu. - Dystrybutor LNG
Dystrybutor pozwala wymierzyć stosowną ilość paliwa i tankować go szybko i bezpiecznie do baku ciężarówki. Tankowanie pojazdu trwa od 3 do 5 minut. Dla porównania, tankowanie ciągnika napędzanego dieslem może trwać około 15 minut.
Schemat stacji tankowania LCNG
Podczas gdy LNG jest powszechnie wykorzystywany w transporcie ciężkim, w transporcie publicznym popularność zyskuje CNG, czyli sprężony gaz ziemny. Gaz w formie sprężonej można pozyskać również z LNG. W celu jego tankowania do zbiorników pojazdów napędzanych CNG, należy rozbudować stację tankowania LNG o moduł umożliwiający sprężenie i regazyfikację LNG.
LCNG ma podobną strukturę do stacji tankowania LNG. W skład jej konstrukcji wchodzą wspomniane wcześniej elementy do przechowywania i tłoczenia ciekłego gazu ziemnego, tj.:
- Cysterna kriogeniczna – którą opisaliśmy powyżej.
- Zbiorniki kriogeniczne – jak wyżej.
i tu zaczynają się różnice. LNG ze zbiornika trafia bowiem do kolejnego elementu instalacji, którym są: - Ciśnieniowe pompy kriogeniczne
W odróżnieniu do pomp kriogenicznych nie tylko pompują LNG, ale sprężają go do ciśnienia 250 bar charakterystycznego dla CNG. Z ciśnieniowych pomp kriogenicznych, paliwo trafia do parownic atmosferycznych. - Parownica atmosferyczna
TU sprężone LNG podlega regazyfikacji, czyli zmianie formy ciekłej na gazową, aby już w formie lotnej, ale sprężonej trafić do bufora CNG. - Bufor CNG
Bufor CNG to zbiornik na CNG, który pozwala na zgromadzenia gazu ziemnego w formie sprężonej w ilości pozwalającej na wygodne i szybkie zatankowanie każdego pojazdu napędzanego CNG. - Dystrybutor CNG
Służy do tankowania pojazdów CNG. Dzięki niemu gaz w formie sprężonej trafia do zbiornika danego pojazdu.
Stacje tankowania LNG i LCNG DUON są dopasowywane do potrzeb klienta. Możesz wybrać instalację o parametrach dostosowanych do twoich potrzeb.
Skontaktuj się z nami pod numerem telefonu tel. (+48) 61 102 72 22 lub poprzez mail dystrybucja@duon.pl, aby dowiedzieć się więcej.