Dlaczego wybraliśmy LNG do napędu ciężarówek?

Początek roku dla DUON był bardzo ważny. Już w styczniu odebraliśmy 5 nowych ciągników zasilanych gazem LNG. Druga część dotrze do nas w ciągu kolejnych kilku miesięcy. Jest to wielki krok w stronę całkowitego przejścia na flotę niskoemisyjną. Skąd taka decyzja i dlaczego coraz więcej firm wybiera to rozwiązanie?

Ciężarówka na gaz LNG - DUON

Dlaczego przeszliśmy na LNG?

O zaletach LNG pisaliśmy już nie raz. Jego wykorzystanie jako paliwa napędowego do ciągników również zyskuje na popularności. Powodów, dla których zdecydowaliśmy się zasilić w ten sposób naszą flotę, jest wiele, ale przede wszystkim jako firma, która sprzedaje LNG, chcemy promować rozwiązania dobre i wartościowe. Kolejnym istotnym punktem jest aspekt ekonomiczny – nasi analitycy dokładnie policzyli wszystkie koszty. Szacunki wykazały, że takie rozwiązanie jest dla nas, i będzie takie także dla innych przedsiębiorstw, bardzo opłacalne. Nie można też zapomnieć o powodach ekologicznych – LNG generuje mniej spalin niż olej napędowy.

Volvo – ciągniki dostosowane do wymagań

Na polskim rynku jest trzech producentów posiadających w swoim asortymencie ciągniki zasilane LNG. Po zebraniu od nich ofert przystąpiliśmy do procesu zakupowego, a także postanowiliśmy wypróbować pojazdy. Decyzja nie była łatwa, dlatego musiała być właściwie przemyślana oraz wsparta wnioskami wyciągniętymi z przeprowadzonych testów. Odbywały się one na stałych trasach w celu sprawdzenia zasięgu oraz funkcjonalności ciągników. Nasi przeszkoleni kierowcy zwracali szczególną uwagę na swoje codzienne doświadczenia podczas eksploatacji pojazdu, np. moc silnika, moment obrotowy oraz komfort użytkowania. Ocenie został poddany także swobodny dostęp do autoryzowanych serwisów.

Ostatecznie po 12 miesiącach wybrana została oferta najbardziej atrakcyjna i najlepiej dopasowana do potrzeb firmy. Naszym faworytem okazało się Volvo. Zgodnie z planem ciągniki będą obsługiwać trasy krajowe, a pomimo zasięgu na poziomie 800 km, mogą realizować też trasy międzynarodowe przede wszystkim dzięki gęstości sieci stacji tankowania za granicą oraz optymalnemu planowaniu tras przez naszą Logistykę.

Ciągniki na LNG – dlaczego coraz więcej firm decyduje się na to rozwiązanie?

Coraz więcej firm, zarówno tych, które na co dzień zajmują się dostarczaniem LNG do klientów, jak i różnych innych przedsiębiorstw transportowych, decyduje się na zasilenie swojej floty pojazdami napędzanymi skroplonym gazem.

My również. Dlaczego?

  • Niższy koszt paliwa to oszczędności

Cena skroplonego gazu ziemnego jest niższa w stosunku do oleju napędowego nawet o 30%, chociażby ze względu na to, że cena surowca jest sama w sobie korzystniejsza dla kupującego. Wynika to także m.in. z zerowej akcyzy na LNG oraz zwolnienia z opłaty emisyjnej (80 zł na 1000 l dla oleju napędowego) w Polsce. Do redukcji kosztów paliwowych przyczynia się też zwolnienie przewoźnika z obowiązku tankowania AdBlue w niektórych modelach ciągników siodłowych, a także niskie spalanie LNG nawet do 22 kg/100 km. Ponadto prognozy są bardzo pozytywne. Rozwój produkcji i terminali LNG wpływa na korzystną podaż względem popytu i według szacunków różnica w cenie LNG i ON utrzyma się na podobnym poziomie.

  • Aspekty techniczne

Ciągniki marki Volvo mają silniki zbudowane w technologii diesla, co powoduje, że są one dużo bardziej elastyczne. Dodatkowym atutem jest fakt, że Volvo ma więcej koni mechanicznych oraz wyższy moment obrotowy niż jego konkurencja, co jest ważne ze względu na wagę zestawu (dopuszczalna masa ciągnika z zatankowaną cysterną to około 40 t). Dla porównania: Scania ma 410 KM i 2000 Nm momentu obrotowego, natomiast Volvo 460 KM i 2300 Nm. Drogi, po których się poruszamy, nie zawsze są równą autostradą. Czasami trzeba podjechać w trudnym terenie pod strome wzniesienie lub przejechać przez nieutwardzoną nawierzchnię. Bez odpowiedniego momentu obrotowego nie bylibyśmy w stanie tego zrobić. Podczas testów zauważyliśmy, że Iveco i Scania, które te momenty miały niższe, traciły prędkość nawet na lekkich wzniesieniach. Dodatkowo, na nasze zlecenie ciągniki zostały wyposażone w pompy Hyva, które pomagają przy rozładunku LNG z cysterny i znacznie skracają jego czas.

  • Zwolnienie z opłat w przypadku transportów na Zachód

Wiele europejskich krajów zachęca przewoźników do korzystania z bardziej ekologicznych paliw poprzez zmniejszenie bądź całkowite zniesienie opłat drogowych. Na obecną chwilę firmy jeżdżące z flotą LNG po terytorium Niemiec są zwolnione z Maut – przy częstych kursach w tamtym kierunku są to duże oszczędności. Z kolei na terenie północnych Włoch eko-flota może liczyć na 30-procentową ulgę.

  • Aspekty ekologiczne

Wybór ciągników na LNG wpisuje się w globalny pęd do powstrzymania zmian klimatycznych. Sprzyja temu niska emisja CO2, NO2, NOx, SOx, pyłów i hałasu przez ciągniki napędzane gazem LNG. Litr diesla generuje około 2,6 kg CO2, a średnie spalanie naszych ciągników to 33 l/100 km. Przy około 1,5 mln km, które przejeżdżają rokrocznie nasze pojazdy, dzięki przejściu na LNG jesteśmy w stanie zredukować emisję dwutlenku węgla o niemal 1,29 mln kg CO2 w skali roku.

  • Wymogi kontrahentów

Coraz częściej przedsiębiorstwa szukają dostawców z niskoemisyjną flotą albo wręcz wyłączają możliwość udziału w przetargach firm, które nie są ekologiczne. Ten aktualny trend z upływem czasu może stać się obowiązkiem, jeśli UE obniży dopuszczalny próg emisji szkodliwych związków i hałasu.

Nasza inwestycja w nowe ciągniki niesie ze sobą same korzyści, a przy okazji daje dobry przykład innym firmom, w jaki sposób mogą przyczynić się do redukcji złego wpływu na środowisko. Docelowo chcielibyśmy, aby cała nasza flota składała się wyłącznie z pojazdów zasilanych właśnie skroplonym gazem ziemnym.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej zadzwoń do nas pod numer (+48) 61 102 72 22 lub napisz email na info@duon.pl.