Korzyści z posiadania stacji tankowania LNG

LNG zdobywa coraz większą popularność jako paliwo napędowe. Rośnie nie tylko liczba zarejestrowanych pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym, ale również tempo w jakim przybywa ich na drogach. Nowa technologia stawia przed firmami transportowymi stare jak świat pytania. Czy warto mieć do dyspozycji stację tankowania LNG lub LCNG we własnej bazie i czy na pewno warto mieć ją na własność skoro istnieje możliwość dzierżawy?

Stacja w swojej bazie?

Obecnie wiele firm transportowych posiada na terenie swoich baz własne stacje paliwowe zaopatrujące ciągniki w olej napędowy. Wraz ze wzrostem popularności LNG,  jako paliwa wykorzystywanego w transporcie, coraz częściej pojawiać się będzie pytanie, czy nie zainstalować u siebie również stacji tankowania LNG lub LCNG? Szczególnie, że sieć stacji dostępnych publicznie dopiero się rozwija i możliwość samodzielnego zatankowania LNG przed trasą znacznie ułatwia planowanie i zwiększa możliwości działania danego spedytora.

Może to stanowić istotną zaletę LNG obok innych, o których pisaliśmy już wcześniej. Wśród nich warto podkreślić, że stacja we własnej bazie oznacza m.in. możliwości zakupu paliwa po cenach hurtowych oraz odsprzedawania go innym podmiotom, po spełnienie odpowiednich wymogów formalnych i technicznych.

Lepiej wydzierżawić

W przypadku chęci posiadania stacji tankowania LNG lub LCNG warto się jednak zastanowić nad modelem własności. Obecnie wiele firm transportowych posiada stacje tankowania oleju napędowego na własność. Korzystają oni z elastyczności rynku, zamawiają olej napędowy od dostawcy, który w danym momencie przedstawia najatrakcyjniejszą ofertę. Rynek LNG działa jednak nieco inaczej.

Mamy doświadczenie w instalowaniu i eksploatacji stacji tankowania. Dzięki temu wiemy, że stację lepiej wydzierżawić. Poniżej kilka argumentów:  

Bezpieczeństwo dostaw

LNG to paliwo, które wymaga nieco bardziej zaawansowanego technologicznie łańcucha dostaw niż np. olej napędowy. Konieczność przechowywania LNG w ujemnej temperaturze, transport przy użyciu cystern kriogenicznych oraz ograniczona liczba źródeł powoduje, że warto związać się z doświadczonym dużym dostawcą, który ma zdywersyfikowane źródła zaopatrywania się w gaz. Przekonali się o tym boleśnie właściciele stacji na terenie Niemiec. Ci, którzy posiadali kontrakty zakupowe tylko w oparciu o jedno źródło LNG, w sierpniu 2021 r. odnotowali znaczne utrudnienia w dostępie do paliwa, podczas remontu terminala LNG w Rotterdamie.

Niższe koszty inwestycyjne

Dzierżawa stacji oznacza, również niższe koszty na etapie inwestycji. Po pierwsze, podobnie jak w przypadku leasingu, koszty rozłożone są w czasie i rozliczane np. w cenach dostarczanego gazu. Po drugie, nie trzeba w całości ponosić kosztów zakupu stacji. W zależności od uzgodnionych warunków, po zakończeniu kontraktu niektóre elementy instalacji mogą zostać zdemontowane i wykorzystane przez dostawcę w innym miejscu. Oznacza to, że firma transportowa płaci tylko za amortyzację urządzeń w okresie kiedy były przez nią użytkowane. Nie musi ponosić całości kosztów zakupu urządzeń.

Łatwość wejścia

W przypadku dzierżawy, instalacja LNG należy do dostawcy, który finansuje budowę, odpowiada m.in. za projekt, dopełnienie formalności, zebranie pozwoleń i przeprowadzenie całego procesu, aż do momentu uruchomienia stacji.

Łatwość obsługi i bezpieczeństwo

Podobnie sprawa wygląda z monitorowaniem stanu technicznego instalacji, dokonywaniem okresowych serwisów i niezbędnych napraw. To na dostawcy spoczywa też czuwanie nad wielkością zapasów np. dzięki wykorzystaniu urządzeń telemetrycznych monitorowanych przez dyspozytornię czynną 24/7 i dostarczanie paliwa, gdy jest to konieczne.

Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwości dzierżawy stacji tankowania LNG lub LCNG oraz płynących z niej korzyściach? Zadzwoń do nas pod numer (+48) 61 102 72 22 lub napisz email na info@duon.pl.

Powiązane artykuły