Włącz efektywność – przejście na LNG w transporcie generuje realne oszczędności

Zwiększenie konkurencyjności poprzez redukcję kosztów – to cel przedsiębiorców z branży transportowej. Dowiedz się, ile i na czym możesz zaoszczędzić, wymieniając flotę pojazdów na zasilaną gazem ziemnym? Jakie zalety niesie LNG w transporcie?

Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na ekologiczne technologie napędowe, a szczególną popularnością cieszą się niskoemisyjne samochody ciężarowe. Szacuje się, że w Polsce sprzedano do tej pory ponad 500 ciągników siodłowych na LNG. W myśl zrównoważonego rozwoju przewoźnicy inwestują we floty zasilane skroplonym gazem ziemnym, które łączą korzyści ekonomiczne z dbałością o środowisko.

LNG w transporcie – czyli tańsza eksploatacja floty

gaz LNG w transporcie

LNG, czyli skroplony gaz ziemny, jest niezawodnym, sprawdzonym i coraz bardziej dostępnym paliwem w Polsce. Jest czystsze od innych paliw kopalnych i zapewnia znaczne oszczędności. LNG powstaje przez schłodzenie gazu ziemnego, którzy dzięki temu ulega skropleniu i znacznie obniża swoją objętość ułatwiając transport. Gaz ziemny, w którego składzie dominującym związkiem chemicznym jest metan, bywa również nazywany błękitnym paliwem lub paliwem metanowym.

Niższe zużycie i koszty paliwa LNG pozwalają osiągnąć zwrot z inwestycji już w perspektywie dwóch lat. Każdy sezon generuje kolejne oszczędności. Potwierdzają to testy użytkowników, w których poziom spalania paliwa nie odbiega od tego deklarowanego przez producentów ciągników siodłowych zasilanych LNG. W zestawieniu kosztów paliwa na 100 kilometrów skroplony gaz ziemny wyprzedza olej napędowy, generując oszczędności na poziomie nawet 40%. Co więcej, ciągnik siodłowy napędzany paliwem LNG może przejechać na jednym tankowaniu nawet 1500 kilometrów i nadal trwają prace nad zwiększeniem dystansu. Dodając do tego niemal identyczne właściwości jezdne, ciągniki z napędem na skroplony gaz ziemny stają się realną i bardzo korzystną alternatywą do diesla.

Zwolnienie z opłat drogowych dla pojazdów niskoemisyjnych

Tańsze i wydajniejsze paliwo to nie wszystko. Dzięki wykorzystaniu LNG w transporcie korzystanie z dróg może kosztować mniej. Do końca 2023 r. w Niemczech nie będą pobierane opłaty za korzystanie z dróg (MAUT) od użytkowników samochodów ciężarowych wykorzystujących CNG/LNG. W ten sposób wszyscy operatorzy oszczędzają 18,70 eurocentów na każdym przejechanym kilometrze (względem porównywalnego pojazdu z silnikiem Diesla, spełniającym normę EURO 6).

Z kolei na północy Włoch pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi skorzystają z 30% ulgi na przejazd autostradami.  W Polsce jeszcze nie obowiązują podobne bonifikaty, jednak trwają rozmowy nad zmianami w tym obszarze. Jednak, pomimo braku zwolnienia z opłat drogowych pojazdów z napędem na gaz ziemny w Polsce to paliwo jest objęte zerową stawką akcyzową.

LNG vs. Diesel – kumulacja oszczędności na poziomie 60%!

wykresPL

* przyjęto kurs EUR = 4,44 PLN

** przyjęto koszt paliwa LNG = 2,50 PLN/kg

*** cena ON według notowań PKN Orlen z dnia 18.07.2020 – 3,40 PLN/l

WykresPL

* przyjęto średnią wartość opłat dla pojazdów >12t DMC EURO 5 – 0,24 PLN/km

** przyjęto koszt paliwa LNG = 2,50 PLN/kg

*** cena ON według notowań PKN Orlen z dnia 18.07.2020 – 3,40 PLN/l

Łącząc niższą cenę paliwa oraz zwolnienie z opłat drogowych (MAUT) flota LNG może osiągnąć oszczędności na poziomie nawet 60% (względem Diesla). Zdecydowaną większość tej oszczędności stanowią opłaty drogowe, jednak warto zauważyć, jak znaczna może być różnica w koszcie zakupu paliwa. W Polsce te oszczędności nie są już tak spektakularne, ale to przede wszystkim ze względu na brak zwolnień z opłat drogowych. Nadal jednak mówimy tutaj o redukcji kosztów paliwa na poziomie około 40%.

Stabilne, niskie ceny skroplonego gazu ziemnego LNG w transporcie

Kolejną przewagą konkurencyjną LNG nad olejem napędowym jest zerowa stawka akcyzowa.  Ustawa z 4 lipca 2019 r. o „Zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw” wprowadziła zerową stawkę akcyzową na skroplony gaz ziemny LNG służący do celów napędowych. Praktycznie we wszystkich krajach UE stawka opodatkowania dla gazu ziemnego wykorzystywanego w transporcie jest znacznie niższa, niż dla oleju napędowego. Taki stan rzeczy ma się utrzymywać w kolejnych latach.

Nowe możliwości biznesowe

Zrównoważony rozwój i realne oszczędności to nie wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą przejście na LNG. Ekologiczna flota może otworzyć przedsiębiorstwo na nowych klientów. Coraz więcej firm przy wyborze podwykonawcy bierze pod uwagę emisję spalin floty. Transporty dużych koncernów spożywczych czy meblowych mają być realizowane ekologiczną flotą, która spełnia wymagania emisyjne zgodne z normą EURO 6. Pojawia się również wymóg posiadania floty zasilanej paliwami ekologicznymi – takimi, jak LNG. Należy pamiętać też o komforcie pracy kierowców, który w pojazdach LNG jest znacznie lepszy dzięki cichszej pracy silnika.

Kontakt dla klientów:
tel. +48 61 102 72 22
email: info@duon.pl

Przeczytaj również:

Ekologia na kółkach, czyli jak LNG wpływa na transport i niskoemisyjność

LNG paliwem przyszłości w branży transportowej

5 rzeczy, które trzeba rozważyć przed przejściem z diesla na gaz w napędzaniu pojazdów

Ciężarówki na LNG – Dlaczego wybraliśmy gaz do napędu ciężarówek?

Wielka kumulacja KORZYŚCI to przyszłość TSL

Logistyka Nowej Generacji wspiera ekologię

Wyzwania rynku LNG w ciężkim transporcie samochodowym w Polsce

W drodze do celu z DUON smartDRIVE