Niektóre firmy nie zdążą ze spełnieniem wymogów dyrektywy MCP

Unijna dyrektywa MCP może przyczynić się do poprawy stanu powietrza w Polsce. Dlaczego zatem niektórym spędza sen z powiek? W praktyce oznacza bowiem odejście od węgla i przejście np. na gaz, co dla niektórych firm z powodów technicznych może być niewykonalne w terminie – tj. przed 1 stycznia 2025 r. Podłączenie do gazociągu trwa bowiem min. 40 miesięcy. Na szczęście jest plan B.

W 2021 r. zdarzały się dni, gdy polskie miasta dominowały podium w rankingu najbardziej zanieczyszczonych miast świata, wyprzedzając indyjskie Delhi, chiński Pekin, czy pakistańskie Lahore. Polska nie świeci przykładem również w  dziedzinie emisji dwutlenku węgla, który choć nie jest toksyczny, to jednak jako gaz cieplarniany powoduje ocieplenie klimatu. Według firmy McKinsey nad Wisłą emituje się przeszło 800g CO2e na każde euro PKB, co jest trzecim najgorszym wynikiem w Unii Europejskiej.

Zaradzić temu mają postanowienia Porozumienia Paryskiego, które zakłada zeroemisyjność Starego Kontynentu do 2050 r. Jedną z jego istotnych części jest dyrektywa MCP (z ang. Medium Combustion Plants), która określa nowe wyśrubowane normy emisji dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) oraz pyłów zawieszonych (inaczej cząstek stałych). I która, jak miecz Damoklesa, wisi nad każdą firmą, która zasila swoje procesy produkcyjne węglem.

W czym problem?

W praktyce dyrektywa MCP oznacza, że nowo powstałe tzw. średnie obiekty  spalania paliw  muszą już przestrzegać tych standardów, zaś istniejące mają czas na dostosowanie się do 1 stycznia 2025 roku (instalacje o mocy większej niż 5 MW) i do 1 stycznia 2030 roku, dla instalacji o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW.

I tu jest pies pogrzebany. Aby spełnić normy, firmy najczęściej muszą rozglądać się za nowym paliwem, co w polskich realiach najczęściej oznacza przejście na zasilanie gazem ziemnym. I tu pojawia się problem techniczny, dla firm korzystających z instalacji o mocy do 5MW.

W normalnych warunkach, operator gazociągów – firma Gaz-System S.A., realizuje proces budowy przyłącza do systemu gazowego nawet w ciągu 40 miesięcy. Oznacza to, że jeśli firma chcąca spełnić wymogi dyrektywy MCP, zacznie inwestycję w marcu 2022 r., to skończy ją w okolicach lipca 2025 r.,czyli pół roku po terminie! Co więcej, te ok. 40 miesięcy oczekiwania na przyłączenie do sieci wysokiego ciśnienia to termin „systemowy”, na który inwestor nie ma wpływu, nawet jeśli szybciej wykona wszystkie prace po swojej stronie.

Dla przedsiębiorców posiadających instalację o mocy poniżej 5MW oznacza to groźbę  sporych kar finansowych przewidzianych przez dyrektywę. W grę wchodzi również konieczność zamknięcia instalacji energetycznej, co oznaczałoby często wstrzymanie produkcji.

LNG wyjściem z sytuacji

Wyjściem z sytuacji może być przyzakładowa instalacja regazyfikacji LNG. Proces jej budowy trwa ok. 16 miesięcy, co oznacza że można go zakończyć przed terminami wynikającymi z dyrektywy MCP. LNG jest rozwiązaniem droższym niż gaz z sieci, ale pod względem technologicznym może z powodzeniem zastąpić rurę, do czasu zakończenia niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych. LNG sprawdzi się również tam, gdzie gazociąg nie sięga i gdzie nie ma planów jego budowy w najbliższych latach.

A co jeśli konieczne jest przejście na gaz w trybie ASAP, bo  przedsiębiorca nie może czekać nawet 16 miesięcy, albo gdy zdarzyła się awaria lub konieczne są prace konserwacyjne istniejącego przyłącza gazowego? W takim wypadku mogą sprawdzić się dostawy gazu w trybie tymczasowych, które realizowane są za pomocą specjalnych mobilnych instalacji.

Jeżeli twoje firma posiada własne źródło energii cieplnej i/lub elektrycznej, które jest zasilane węglem, to dowiedz się więcej o dyrektywie MCP. Ta regulacja może w znacznym stopniu wpłynąć na sposób działania przedsiębiorstwa, dla którego pracujesz. Według badań DUON nawet 1/3 firm nie zapoznała się jeszcze z jej zapisami, a zegar tyka.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o dyrektywie MCP, limitach, terminach i o tym, jak możesz się przygotować do niej przygotować, zadzwoń do nas pod numer +48 61 102 72 22 lub napisz email na: info@duon.pl.

Przeczytaj również:

Jakie kary przewiduje dyrektywa MCP?

Dyrektywa MCP – o co w niej chodzi?

Dyrektywa MCP i jej wpływ na przemysł

Finanse, biurokracja i brak alternatyw, hamują firmy przed odejściem od węgla

Kategorie
Dla firmy
Tagi
dyrektywa MCP