Czy LNG sprawdzi się jako paliwo awaryjne na wypadek wprowadzenia stopni zasilania?

Rynek paliw w Europie ulega przebudowie. Sytuacja w Ukrainie, przerwanie dostaw gazu przez Gazprom do szeregu europejskich krajów i kolejne embarga na węgiel i ropę naftową powodują niepewność i rodzą pytania. Jednym z nich jest to, czy LNG może służyć jako paliwo awaryjne na wypadek wprowadzenia stopni zasilania? Teoretycznie tak, ale w praktyce to bardzo trudne a często niemożliwe.

Według Googla, w połowie czerwca 2022 r. użytkownicy tej najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarki poszukiwali wiedzy o LNG trzy razy częściej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W kwietniu, dwa miesiące po rozpoczęciu działań wojennych w Ukrainie, było to nawet pięć razy częściej.

Zwiększone zainteresowanie tym paliwem nie powinno dziwić. LNG traktowane jest jako wybawienie przed grożącymi nam ograniczeniami w dostępie do energii, które mogą być wynikiem zmniejszenia dostaw gazu rurociągami z Rosji. 

Tego typu wnioski mają uzasadnienie.  W maju 2022 padł rekord. Przepływ gazu ziemnego z terminali LNG do sieci gazociągowych krajów europejskich wynosił 10,8 mld m3. Pobito w ten sposób rekord z maja 2020 r., który wynosił 10,27 mld m3. Łącznie od początku roku do końca maja 2022 r. z terminali LNG zatłoczono do sieci ok. 52,45 mld m3 gazu ziemnego. Według Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Transportu Gazu (ENTSOG) stanowiło to aż 29% wolumenu dostaw gazu do Europy. LNG zajęło w ten sposób pierwsze miejsce. Dla porównania dostawy ze Wschodu zapewniły w tym czasie 26% wolumenu, a  te z rejonu Morza Północnego 22%.

LNG ratuje zatem sytuację w skali makro, zapewniając dostawy gazu ziemnego dla gospodarek krajów UE. Ale czy może pomóc również w skali mikro? Czyli w przypadku konieczności zasilania konkretnej firmy, gdy wprowadzone zostają tzw. stopnie zasilania i ograniczona jest możliwość konsumpcji gazu przez przemysł?

LNG jako rezerwa mocy – teoretycznie możliwe

Standardowo LNG wykorzystywane jest do zasilania instalacji gazowych w danej firmie wszędzie tam gdzie nie sięga sieć gazociągowa. Skroplony gaz ziemny z powodzeniem wykorzystywany jest również do zasilania w trybie tzw.  tymczasowych dostaw gazu, stosowanych np. gdy wystąpi awaria zasilania z sieci, trzeba przeprowadzić prace konserwacyjne gazociągu lub zasilić zakład, którego przyłączenie do sieci opóźnia się np. z powodów proceduralnych.  W tym wypadku proces regazyfikacji następuje dzięki instalacji tymczasowej.

Elastyczność użycia LNG, dotychczasowe doświadczenia polskiego przemysłu i zwiększony dostęp do tego rodzaju paliwa, powodują że teoretycznie można rozważyć jego stosowanie jako rezerwy mocy, na wypadek wprowadzenie stopni zasilania.Ale w praktyce to bardzo trudne a często niemożliwe.

Rezerwa mocy z LNG – trudna w praktyce

Przeszkodą w stosowaniu LNG jako paliwa awaryjnego są koszty i możliwości logistyczne jego dostawców. Kwestia kosztów wiąże się oczywiście z koniecznością wybudowania infrastruktury (stacji regazyfikacji LNG), która ma tym większe uzasadnienie im więcej LNG zużywa dana firma. Instalacja awaryjna mogłaby być używana na tyle rzadko, że koszt budowy i utrzymania infrastruktury znacznie zawyżył by koszty paliwa. 

Są oczywiście na rynku firmy, które za bezpieczeństwo są gotowe zapłacić więcej. Jednakże, kolejnym problemem w zastosowaniu LNG jako rezerwy mocy są też wyzwania natury logistycznej. DUON posiada jedną z największych w Polsce flot cystern kriogenicznych, którymi transportujemy LNG do klienta docelowego. Odpowiednie planowanie i wielkość floty pozwala na zapewnienie ciągłości dostaw oraz optymalizację kosztów transportu, na który składa się również koszt utrzymania cystern. Dzięki wykwalifikowanym specjalistom ds. logistyki zapewniamy naszym Klientom bezpieczeństwo energetyczne. Kluczem jest jednak przewidywalność, wielkość dostaw i timing.

A o te trudno w przypadku sytuacji awaryjnej, gdy konieczne jest zapewnienie dostaw wielu podmiotom, w jednym czasie i to w znacznych ilościach. Występuje zatem zagrożenie zbytniego obciążenia systemu logistycznego, a nawet przerwania łańcucha dostaw. To kluczowy czynnik, o który trzeba pytać dostawcę LNG. 

W DUON świadczymy usługi rezerwy mocy kilku obecnym Klientom. Nie oferujemy jej już jednak kolejnym podmiotom, z uwagi na zbyt duże ryzyka związane z dostępnością floty transportowej. Z podobnymi wyzwaniami na pewno spotykają się także inni dostawcy. Dlatego uważamy, że LNG nie powinno być rozważane jako paliwo awaryjne na wypadek wystąpienia stanów zasilania.  Inną sprawą są krótkotrwałe zasilania tymczasowe na wypadek remontów czy planowanych przerw w dostawach gazu. Na tego typu wsparcie jesteśmy gotowi i nadal świadczymy usługi  tego typu.

Jeżeli masz pytania dotyczące możliwości zastosowania LNG w twojej firmie, zadzwoń pod numer (+48) 61 102 72 22 lub wypełnij formularz kontaktowy wystarczy kliknąć w fioletowy prostokąt “Zapytaj o współpracę” widoczny tuż obok, po prawej stronie.

Źródła:
https://trends.google.pl/trends/explore?geo=PL&q=lng
https://www.wnp.pl/gazownictwo/gazprom-zaczyna-tracic-europe-wazniejsza-norwegia-i-lng,587383.html